Ligia Deca: O nouă etapă în cariera academică
Într-o lume academică în continuă transformare, numirea Ligiei Deca în funcția de prorector al Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA) reprezintă un moment de reflecție asupra rolului liderilor în educație. Fost ministru al Educației, Deca aduce cu sine o experiență vastă, acumulată în diverse funcții de conducere, de la coordonarea Secretariatului Procesului Bologna până la implicarea în proiectul strategic „România Educată”.
În perioada octombrie 2022 – decembrie 2024, Ligia Deca a fost un actor central în reformarea sistemului educațional din România, contribuind la implementarea unor politici menite să redefinească standardele învățământului. Această nouă poziție, cu responsabilități în relațiile instituționale și proiectele strategice, deschide un nou capitol în cariera sa, punând accent pe colaborare și viziune pe termen lung.
Educația în România: între idealuri și realitate
În ciuda eforturilor depuse de lideri precum Ligia Deca, sistemul educațional românesc continuă să se confrunte cu provocări majore. Studiile recente indică o realitate îngrijorătoare: unul din șapte elevi de liceu consumă alcool și tutun, iar 1% dintre aceștia recurg la substanțe halucinogene. Aceste statistici reflectă nu doar o criză a valorilor, ci și o lipsă acută de intervenții eficiente în educația tinerilor.
Mai mult, un alt studiu arată că 1 din 10 elevi de liceu se confruntă frecvent cu lipsa mâncării suficiente, o situație care subliniază eșecul programului „România Educată”. Într-o societate care aspiră la progres, astfel de realități pun sub semnul întrebării prioritățile și resursele alocate educației.
Paradoxul performanței: elevii de nota 10
Într-un sistem care pare să recompenseze excelența doar pe hârtie, Ministerul Educației a decis ca doar elevii cu nota 10 pe linie să poată finaliza doi ani de studii într-un singur an școlar. Această măsură, deși aparent menită să încurajeze performanța, ridică întrebări despre echitatea și accesibilitatea oportunităților educaționale pentru toți elevii.
În același timp, profilul studentului de anul I, descris de experți ca fiind „mediocru, ignorant și lipsit de ambiții”, reflectă o problemă sistemică. Această situație este rezultatul unui cerc vicios: dascăli slab pregătiți, elevi demotivați și un sistem care perpetuează inegalitățile.
Protestele și criza democrației
Într-un alt registru, România se confruntă cu o criză a democrației, manifestată prin proteste masive. De la angajații CEO Oltenia care denunță „crima asupra democrației” până la cererile de reluare a turului doi al alegerilor prezidențiale, nemulțumirile sociale ating un punct critic. Liderii sindicali acuză politicienii de gestionarea defectuoasă a resurselor și de aducerea unor instituții strategice în pragul colapsului.
Aceste mișcări de protest evidențiază o ruptură profundă între cetățeni și cei care ar trebui să le reprezinte interesele. Într-o democrație autentică, astfel de tensiuni ar trebui să conducă la dialog și reforme, nu la polarizare și stagnare.
Concluzii implicite: o societate în căutarea sensului
Fie că vorbim despre educație, democrație sau justiție socială, România traversează o perioadă de introspecție colectivă. Lideri precum Ligia Deca oferă un exemplu de implicare și viziune, dar succesul lor depinde de capacitatea societății de a susține schimbarea. Într-o lume marcată de contradicții și paradoxuri, rămâne întrebarea: cum putem transforma criza într-o oportunitate pentru un viitor mai bun?
Sursa: www.realitatea.net/stiri/actual/ligia-deca-noul-prorector-al-snspa_677e740e71a9bb10dc397d18