Concordia, care reunește 16 sectoare esențiale ale economiei naționale și companii care au peste 350.000 de angajați, reprezintă un sfert din produsul intern brut al României. Cel mai recent comunicat al ANPC se referă la o amplă acţiune de control la benzinăriile din reţeaua OMV-Petrom, în urma verificărilor a dispus amenzi și închiderea temporară a 11 staţii. „Aşa cum am văzut în ultima perioadă, mai multe state europene ne atrag atenţia că nu suntem încă pregătiţi să accedem la toate sistemele lor (N.red- Schengen). În urma acţiunii, ne dăm seama că nici operatorii lor economici de marcă nu sunt pregătiţi pentru ţara noastră, aşa cum ne aşteptam. Să ridice piatra cel fără de păcat spune religia creştină. Le oferim acest studiu de caz pentru a ne ajuta prin a ne spune dacă lor le plac imaginile realizate în cadrul acţiunii”, a spus Constantinescu. Nu contestăm dreptul ANPC de a face verificări, de a aplica sancțiuni sau, în general, necesitatea unui control asupra activității economice în interesul consumatorilor, dar ne întrebăm care este scopul unei comunicări ostile sau defăimătoare și cui servește, arată oficialii Concordia.
Care sunt principalele nemulțumiri ale patronilor. ANPC pare să considere a priori că foarte multe companii din România au o politică deliberată de tratament incorect al consumatorilor, ceea ce este total neadevărat și tendențios. Controalele ANPC nu sunt nici ele lipsite de probleme, iar noi semnalăm aceste lucruri de ani de zile. Am făcut-o până acum instituțional, nu public, pentru că din punctul nostru de vedere trebuie să existe un parteneriat între ANPC și mediul privat în interesul consumatorilor. Dar ANPC se substituie uneori altor organe de control cu atribuții clar definite și verifică lucruri unde nu are competențele necesare, fie că vorbim de metrologia sau starea anumitor aparate, siguranța alimentară, calitatea materiilor prime sau a unor produse financiare. ANPC solicită uneori volume imense și nejustificate de documente doar pentru a pune presiune pe agenții economici, interpretează excesiv norme legale și adoptă o atitudine ostilă, nu una de colaborare și prevenție de exemplu când decide să facă public numele unor operatori economici sau să publice poze lipsite de context. Cu toate acestea, nu am generalizat și nu o facem nici acum. ANPC este o autoritate a statului și plecăm de la premisa că își desfășoară activitatea cu bună-credință, iar când constatăm anumite abateri le comunicăm direct ANPC în speranța că ele vor fi îndreptate.
În toate întâlnirile și discuțiile pe care le avem cu reprezentanții Guvernului, ai Parlamentului sau ai coaliției de guvernare, ni se spune că statul român își dorește să îmbunătățească mediul de afaceri pentru a crește volumul investițiilor în economia privată. Suntem adesea întrebați ce poate face Guvernul pentru a stimula economia privată. În măsura în care într-adevăr acesta este obiectivul statului român, este contraproductiv, dincolo de faptul că este și nejustificat, ca o autoritate a aceluiași stat să aibă o atitudine ostilă la adresa mediului privat. Vom continua dialogul instituțional însă având în vedere felul în care ANPC prezintă public anumite controale pe care le face și concluziile pe care le trage de acolo companiile pe care le reprezentăm doresc să știe dacă aceasta este o politică deliberată și asumată de statul român în raporturile sale cu mediul privat.
Reamintim că în vara lui 20213, ANPC a verificat 11 bănci pe care le bănuia de practici comerciale înșelătoare pe care le-a și amendat ulterior. Băncile au dat apoi ANPC în judecată, iar instituția Statului a pierdut procesele pe bandă rulantă.